Treść artykułu
Od 2019 r. cała Polska jest jedną specjalną strefą ekonomiczną – Polską Strefą Inwestycji, o czym opowiedzieliśmy w tym raporcie. Teraz prezentujemy bardziej szczegółowe informacje dla każdego z województw. W tym artykule omawiamy województwo łódzkie.
AKTUALIZACJA z dnia 21.10.2020 r.
Niniejszy cykl artykułów został zaktualizowany w oparciu o obecnie obowiązującą przeciętną stopę bezrobocia w Polsce (6,1%), ogłoszoną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2020 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów stan na dzień 30 czerwca 2020 roku. W związku z jej aktualizacją , od dnia 28 września 2020 r. „próg wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji dla wielu lokalizacji uległ zmianie, zarówno na korzyść, jak i niekorzyść przedsiębiorców.
Więcej na ten temat w naszym artykule „Zmiana warunków wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji”
Korzyści z otrzymania decyzji o wsparciu
Intensywność pomocy (ile % wydatków można odzyskać jako zwolnienia podatkowe): 35%.
Okres ważności decyzji o wsparciu: 12 lat.
Warunki wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji
Punktów koniecznych za kryterium jakościowe: 5.
Liczba powiatów z minimalnymi nakładami (bez lokalizacji preferowanych):
- dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 15 mln PLN, dla średnich – 3 mln PLN, dla małych – 750 000 PLN, dla mikro – 300 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 20 mln PLN, dla średnich – 4 mln PLN, dla małych – 1 mln PLN, dla mikro – 400 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 40 mln PLN, dla średnich – 8 mln PLN, dla małych – 2 mln PLN, dla mikro – 800 000 PLN: 1
- dla dużych przedsiębiorców 60 mln PLN, dla średnich – 12 mln PLN, dla małych – 3 mln PLN, dla mikro – 1,2 mln PLN: 14
- dla dużych przedsiębiorców 80 mln PLN, dla średnich – 16 mln PLN, dla małych – 4 mln PLN, dla mikro – 1,6 mln PLN: 8
- dla dużych przedsiębiorców 100 mln PLN, dla średnich – 20 mln PLN, dla małych – 5 mln PLN, dla mikro – 2 mln PLN: 1
Sprawdź Polska Strefa Inwestycji Grant Thornton
Lokalizacje preferowane
Minimalne nakłady dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN, niezależnie od powiatów):
- Kutnowski (miasto Kutno, gmina Kutno, gmina Krzyżanów)
- Radomszczański (miasto Radomsko, gmina Radomsko, gmina Dobryszcze, gmina Ładzice)
- Sieradzki (miasto Sieradz, gmina Sieradz, gmina Wróblew)
- Tomaszowski (miasto Tomaszów Mazowiecki, gmina Tomaszów Mazowiecki, gmina Lubochnia)
- Wieluński (miasto/gmina Wieluń)
- Zduńskowolski (miasto Zduńska Wola, gmina Zduńska Wola, gmina Zapolice, gmina Łask)
- Zgierski (miasto Ozorków, gmina Ozorków, gmina Parzęczew, gmina Zgierz)
W sumie miast i gmin: 22.
Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne dotyczące pojęcia gminy graniczącej z miastem średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze przyjęto, że:
- W przypadku miast na prawach powiatu lub gmin miejskich, preferencja obowiązuje dla powiatu/gminy miejskiej i wszystkich gmin graniczących z nią.
- W przypadku gmin miejsko-wiejskich preferencja obowiązuje tylko dla tej gminy.
Czy masz szansę na uzyskanie decyzji o wsparciu?
Komentarz: Łódzkie z niewysokim bezrobociem i wieloma lokalizacjami preferowanymi.
Łódzkie wpisuje się w największą pulę województw o przeciętnej intensywności pomocy oraz czasie na jaki wydawana jest decyzja o wsparciu. Wchodząc do Polskiej Strefy Inwestycji w Łódzkim możemy odzyskać w formie zwolnienia z podatku dochodowego do 35% wydatków na inwestycję korzystającą ze wsparcia (45% dla przedsiębiorców średnich, 55% – dla mikro i małych) oraz uzyskać decyzję o wsparciu na okres 12 lat. W województwie Łódzkim jest zlokalizowanych 8 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, która jest praktycznie równe średniej krajowej wynoszącej 7,63. Wysoka liczba tych miast korzystnie wpływa na atrakcyjność regionu z uwagi na to, że w miastach tych oraz gminach graniczących z nimi obowiązuje najniższy poziom kosztów kwalifikowanych koniecznych do wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji – taki, jak dla powiatu, w którym stopa bezrobocia jest wyższa od 250% przeciętnej.
W przypadku województwa Łódzkiego atrakcyjność pomocy publicznej w odniesieniu do procentowej stopy bezrobocia jest na poziomie średnim. Stopę wyższą niż przeciętna przyjmowana dla celów wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji (6,1%) można zaobserwować w 15 łódzkich powiatach, natomiast w 9 powiatach (w tym w 2 miastach na prawach powiatu) występuje stopa bezrobocie poniżej średniej.
Ważny fragment
Powyższe oznacza, że uzyskanie decyzji o wsparciu w województwie Łódzkim plasuje się na średnim poziomie trudności. Z jednej strony największa liczba powiatów znajduje się w 5 i 6 grupie powiatów z minimalnymi nakładami, z drugiej natomiast Łódzkie posiada 22 miasta i gminy o obniżonym progu kosztów kwalifikowanych.
Polska Strefa Inwestycji. Warunki uzyskania decyzji o wsparciu w pozostałych województwach:
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #1: Dolnośląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #2: Kujawsko-pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #3: Lubelskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #4: Lubuskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #5: Łódzkie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #6: Małopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #7: Mazowieckie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #8: Opolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #9: Podkarpackie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #10: Podlaskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #11: Pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #12: Śląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #13: Świętokrzyskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #14: Warmińsko-mazurskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #15: Wielkopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #16: Zachodniopomorskie
Skontaktuj się
Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.