27 kwietnia została uruchomiona tarcza PFR dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw. Obejmuje ona częściowo bezzwrotne dotacje na które PFR przeznaczył około 75 mld zł i stanowi realną pomoc dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii. Na chwilę obecną rozdysponowanych zostało około 4 mld zł, więc widać, że zainteresowanie tą pomocą jest bardzo duże. Dofinansowanie odbywa się za pośrednictwem bankowości elektronicznej, więc wydawałoby się, że składanie wniosku powinno być łatwe, proste i przyjemne. Okazuje się jednak, że nie zawsze tak jest.
Interpretacje Regulaminu programu stworzonego przez PFR dla mikrofirm oraz MŚP (dalej: Regulamin) nie są do końca jednoznaczne, a stan faktyczny przedsiębiorców przeróżny i niekoniecznie przewidziany w Regulaminie. Trudno winić za to PFR, ponieważ czas przygotowania tej ogromnej machiny był ekspresowy, ale warto by przedsiębiorcy sobie z tych potencjalnych wyzwań zdawali sprawę.
Tarcza PFR dla mikofirm oraz MŚP – wątpliwości przedsiębiorców
Pierwsze wątpliwości pojawiają się, kiedy przedsiębiorca ma ustalić, czy jego firma należy do grupy mikrofirm lub MŚP. Należy pamiętać, że do zdefiniowania statusu przedsiębiorcy należy podać pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Pracownicy, którzy biorą udział przy wyliczeniu statusu, muszą być zgłoszeni do ZUS na dzień 31.12.2019 r. Sposób przeliczenia liczby pracowników natomiast odbywa się poprzez sumowanie poszczególnych etatów (lub ich ułamkowych części), a nie przez sumowanie liczby osób. Należy wziąć pod uwagę, że inaczej określa się liczbę pracowników firmy, aby określić jego status, a inaczej na etapie ustalania wysokości subwencji, którą przedsiębiorstwo miałoby otrzymać. Tutaj bierze się pod uwagę osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz osoby współpracujące niezależnie od formy prawnej, które były zgłoszone do ubezpieczenia społecznego przez przedsiębiorcę na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o subwencję. Do pracowników wliczają się również osoby na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, ojcowskich i chorobowych. Sumowane są ułamkowe części etatów w przypadku umów o pracę a osoby współpracujące i na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, wychowawczych i zdrowotnych taktowane są jako jeden etat. Należy pamiętać, iż wypełniając wniosek liczba pracowników powinna zostać zaokrąglona w górę.
Obliczanie spadku obrotów gospodarczych
Kolejny dylemat powstaje przy obliczaniu spadku obrotów gospodarczych. Jak powinien być rozumiany spadek obrotów gospodarczych oraz w jaki sposób powinien być kalkulowany. Są to jedne z częstych pytań zadawanych przez przedsiębiorców. W regulaminie jest wyraźnie napisane, że spadek obrotów gospodarczych należy rozumieć jako spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczony jako: stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do obrotów z poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego. W praktyce powinien być to obrót wynikający bezpośrednio z deklaracji VAT-7 za dany miesiąc (dane z deklaracji automatycznie weryfikowane są z JPK za dany miesiąc). Natomiast skala spadku powinna zostać ustalona jako różnica procentowa pomiędzy miesiącem, w który został on odnotowany a miesiącem porównywanym. Warto wspomnieć, iż w praktyce formularze banku nie uwzględniają spadku ilościowego, o którym mowa w Regulaminie, a jedynie spadek wartościowy obrotów. Należy też pamiętać, iż obrót z deklaracji VAT-7 będzie obejmował sprzedaż krajową, WDT oraz eksport towarów i usług.
Inny problem z jakim spotykają się przedsiębiorcy przy wypełnianiu wniosków elektronicznych to rodzaj danych, na podstawie których określany jest status przedsiębiorcy, jeżeli jest częścią grupy kapitałowej. W przededniu wejścia programu w życie zasady mówiły o danych jednostkowych przedsiębiorstw (nie uwzględniających danych spółek powiązanych), natomiast Regulamin opublikowany w momencie uruchomienia programu wskazuje, iż status przedsiębiorcy beneficjent programu powinien zweryfikować jednak biorąc pod uwagę powiązania grupowe i sumować dane innych przedsiębiorstw z nim powiązanych. W przypadku przedsiębiorstw partnerskich według regulaminu dane sumuje się proporcjonalnie do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu.
Wartość subwencji w przypadku średnich przedsiębiorstw ustalana jest jako % od przychodów ze sprzedaży za rok 2019. Wiele przedsiębiorców zadaje pytanie: a co w przypadku łamanego lub wydłużonego roku obrotowego. Interpretacja PFR mówi, iż przychód osiągnięty przez danego przedsiębiorcę w 2019 r. należy ustalić w oparciu o przychód wskazany w sprawozdaniu finansowym sporządzonym za rok 2019 r. W przypadku braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego przez przedsiębiorcę albo niesporządzenia sprawozdania finansowego za 2019 r. na chwilę składania wniosku przychód należy określić na podstawie innych dostępnych dokumentów, np. na podstawie właściwych deklaracji podatkowych lub ksiąg rachunkowych.
Koronawirus: wskazówki dla pracowników i pracodawców
KADRY I PŁACE
- Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem to KUP
- Koronawirus. Zamknięcie szkół i przedszkoli – uprawnienia pracowników/rodziców
- Od kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy – stanowisko ZUS
- Koronawirus – prawa pracodawców i pracowników
- Przetwarzanie danych osobowych w obliczu pandemii koronawirusa
- Rząd ogłasza Tarczę Antykryzysową, czyli pakiet osłonowy dla biznesu
- Zawieszenie badań okresowych pracowników na czas epidemii
- Jakie rozwiązania dla rynku pracy znajdziemy w przyjętej przez Sejm Tarczy Antykryzysowej?
- RODO a praca zdalna: 10 zasad bezpieczeństwa
- Rozwiązania Tarczy Antykryzysowej ratujące miejsca pracy
- Aplikacje do monitorowania osób na kwarantannie a RODO
PODATKI
- 10 podatkowych szczepionek przeciw koronawirusowi
- Tarcza Antykryzysowa. Postulaty podatkowe nieuwzględnione
- Jak „podatkowo” poprawić płynność, gdy Tarcza Antykryzysowa nie wystarczy
- Tarcza Antykryzysowa. Interpretacja indywidualna dopiero po 6-ciu, a nawet 9-ciu miesiącach
- TOP 10 propozycji Rządu na sezonowe wsparcie dla podatników w kryzysie koronawirusowym
- Decyzja o wsparciu w obliczu pandemii koronawirusa
- Zmiana warunków wsparcia w PSI/SSE
- Tarcza 2.0 – poświąteczne ostatki dla podatników
- Ceny transferowe – wyzwania w dobie COVID-19 i kryzysu gospodarczego
- Koronawirus powodem kolejnego odroczenia przepisów o WHT
- Czy przedsiębiorcy mają problemy w korzystaniu z tarcz?
PRAWO
- Pakiet osłonowy, czyli remedium na koronawirusa dla przedsiębiorców?
- Niewykonanie umów w czasach pandemii a odpowiedzialność w obliczu siły wyższej
- Jak zachować ciągłość działania spółek w czasie pandemii? Praca zdalna organów spółek
- Prokurent – nieocenione wsparcie w prowadzeniu biznesu (nie tylko) w obliczu pandemii koronawirusa
- Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie umowy handlowej z kontrahentem zagranicznym w związku z pandemią?
- Sądy rejestrowe w dobie koronawirusa
- Czy obowiązki spółek zostaną odroczone w związku z epidemią koronawirusa?
- TOP 10 propozycji Tarczy Antykryzysowej dla dużych przedsiębiorców
- Niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości drogą do utraty majątku prywatnego i wolności
- Zawiadomienie kontrahenta o problemach z wykonaniem umowy
- Handel w obliczu koronawirusa, czyli umowy z konsumentami zawierane na odległość
- Najem powierzchni w galeriach handlowych w świetle tarczy antykryzysowej, czyli więcej pytań niż odpowiedzi
FINANSE
- Ryzyko walutowe dla importerów znacznie wzrosło
- Konsekwencje pandemii z punktu widzenia kredytobiorcy
- Konsekwencje pandemii koronawirusa dla sprawozdań finansowych
- Tarcza Antykryzysowa – czy proponowane działania wystarczą by utrzymać płynność przedsiębiorstw?
- Wartość przedsiębiorstwa w czasach zarazy. Silne fundamenty ratunkiem na koronawirusa
- Importerzy z Chin nie są skazani na obecne poziomy USD/PLN
- Terminy raportowania w czasie pandemii
- Tarcza dla przedsiębiorców, czy ciągle jednak tylko listek figowy?
- Wydłużanie okresu spłaty kredytów w kontekście powiązanych transakcji zabezpieczających
- Regiony kierują unijne fundusze na walkę z epidemią
- Dofinansowanie pomoże w walce z COVID-19
- Sprawozdanie biegłego rewidenta z badania a epidemia. Istotna niepewność dotyczącej kontynuacji działalności
ZARZĄDZANIE
- Koronawirus. Czy polscy pracodawcy są gotowi na pracę zdalną?
- Jak zarządzać projektem w kryzysie światowej pandemii?
- 10 przykazań antykryzysowych dla przedsiębiorców
- Łatwiej o dotację w obliczu pandemii koronawirusa
NARZĘDZIA CYFROWE I BEZPIECZEŃSTWO