Wszyscy zastanawiamy się co robić w obecnych czasach, jak przetrwać kolejne tygodnie, a może nawet miesiące. Trudno jednak znaleźć jedno uniwersalne rozwiązanie, ponieważ nie do końca mamy świadomość co przyniesie jutro. Stąd też w ramach Grant Thornton postanowiliśmy zastanowić się czego na pewno nie powinniśmy robić w tych czasach.

Oto nasza lista:

1. NIE wstrzymuj wszelkiej działalności biznesowej – jest to trudny czas, ale być może również czas nowych możliwości, otwarcia się na nowe i rozpoczęcie działalności online. To jest czas, w którym powinniśmy włączyć naszą kreatywność, być może do tej pory nie zastanawialiśmy się w jaki sposób wykorzystać Internet i pracę zdalną w prowadzonej działalności, a teraz jest ku temu idealny moment.

2. NIE wstrzymuj płatności wobec kontrahentów – takie zachowanie spowoduje bardzo szybko powstanie zatorów płatniczych i wstrzymanie wszelkiego obrotu gotówki w gospodarce. Dla przedsiębiorstw, które zmagają się ze spadkiem przychodów dodatkowe zatrzymanie spływu należności będzie jednoznaczne z ogłoszeniem upadłości.

3. NIE trzymaj się sztywno dotychczasowych procedur – sytuacja nie jest standardowa, więc też nie powinniśmy doszukiwać się rozwiązań w dotychczasowych procedurach. W tych czasach należy postawić na elastyczność, kreatywność, a przede wszystkim na zdrowy rozsądek w stosowaniu jakichkolwiek procedur. Sytuacja zmienia się dynamicznie, więc również powinniśmy mieć możliwość dynamicznego podejmowania decyzji i reagowania na otaczającą nas rzeczywistość.

4. NIE zmieniaj warunków płatności skutkujących odcięciem producentów od bieżących dostaw – czas jest trudny dla wszystkich przedsiębiorców, ale będzie jeszcze trudniejszy jeżeli będziemy dokonywać niespodziewanych zmian w stosunkach gospodarczych. Wymaganie przedpłat zamiast dotychczas akceptowanego odroczonego terminu płatności przyczyni się do pogłębienia skutków pandemii SARS-CoV-2.

5. NIE wykorzystuj sytuacji na rynku w celu podwyższania cen – obecna sytuacja nie jest powodem do okazjonalnego kreowania wzrostu cen produktów. Oczywiście powinna to być zasada dotycząca wszystkich uczestników łańcucha dostaw, ponieważ jest to mechanizm naczyń połączonych. Wzrost cen materiałów może spowodować kilkukrotny wzrost ceny gotowego produktu. Taka reakcja łańcuchowa w połączeniu z rozważanym przez wielu przedsiębiorców ograniczeniem wynagrodzeń pracowników może doprowadzić do jeszcze głębszego kryzysu.

6. NIE stosuj agresywnej windykacji oraz rygorystycznego podejścia do zapisów w umowach handlowych – sytuacja wymaga niestandardowych rozwiązań. Nie wiemy jaki będzie faktyczny wpływ na wyniki finansowe spółek, gdyż nie wiemy jak długo przyjdzie nam się mierzyć z pandemią SARS-CoV-2. Wstrzymajmy się przed drastycznymi decyzjami, dajmy przedsiębiorstwom chwilę na zareagowanie i dostosowanie się do nowej sytuacji.

7. NIE dokonuj masowych zwolnień pracowników, wypowiedzeń zmieniających warunki umów – w wielu przedsiębiorstwach zamówienia istotnie spadły, w niektórych przypadkach przedsiębiorcy w ogóle nie generują przychodów w ostatnim tygodniu, a kolejne również nie zapowiadają szybkiej poprawy. Pamiętajmy jednak, że później trudno będzie odzyskać zaufanie w środowisku oraz pozyskać sprawdzonych i przeszkolonych pracowników, a wiadomo, że kryzys kiedyś minie. Być może lepszym rozwiązaniem będzie rozmowa i próba znalezienia kompromisu pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. W tym czasie wszyscy powinniśmy wykazywać wobec siebie zrozumienie.

8. NIE akceptuj jedynie papierowych wersji dokumentów lub spotkań face-to-face – obecne technologie dają nam mnóstwo możliwości w zakresie pracy zdalnej. Większość przedsiębiorstw już jakiś czas temu zaczęła przygotować się do oczekiwań pracowników, tempa życia i przenosić się na pracę z domu, korzystać z e-dokumentów lub organizować wideokonferencje zamiast spotkań personalnych. Być może obecna sytuacja powinna być dla nas impulsem do otwarcia się na możliwości nowych technologii, odbycia pierwszej wideokonferencji czy skorzystania po raz pierwszy z e-gwarancji. Nie wiemy jak długo potrwa ta niestandardowa sytuacja, zatem lepiej już teraz pomyśleć o zmianach. Jeżeli rozwiązania się sprawdzą, w dłuższym okresie dodatkową korzyścią mogą być niższe koszty stałe funkcjonowania biura.

9. NIE lekceważ zabezpieczeń systemów IT w pracy zdalnej – wielu z nas przeszło na pracę zdalną, istotne jest jednak, aby nasi kontrahenci mieli pewność, że ich dane są zabezpieczone dokładnie w ten sam sposób jak przy pracy stacjonarnej. Nasi klienci powinni mieć pewność, że żadne z przekazanych danych nie dostaną się w niepowołane ręce. Zadbajmy o bezpieczeństwo nas wszystkich.

10. NIE ignoruj aktualnych zmian legislacyjnych – polski rząd stara się wyjść naprzeciw pogarszającej się sytuacji poprzez Tarczę Antykryzysową. Bieżące śledzenie zmian da możliwość wykorzystania oferowanych ułatwień. Trudno oczywiście oczekiwać, że walcząc o każdy przychód przedsiębiorca będzie miał czas na śledzenie na bieżąco pojawiających się informacji. Tutaj z pomocą wychodzą między innymi doradcy z Grant Thornton, którzy codziennie i w przystępny sposób starają się przekazywać Państwu najważniejsze informacje.

Jeśli szukasz wsparcia w tym czasie pełnym wyzwań biznesowych, rozważ skorzystanie z naszych dwudziestu usług pomocowych, a w szczególności z:

Koronawirus: wskazówki dla pracowników i pracodawców

KADRY I PŁACE

  1. Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem to KUP
  2. Koronawirus. Zamknięcie szkół i przedszkoli – uprawnienia pracowników/rodziców
  3. Od kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy – stanowisko ZUS
  4. Koronawirus – prawa pracodawców i pracowników
  5. Przetwarzanie danych osobowych w obliczu pandemii koronawirusa
  6. Rząd ogłasza Tarczę Antykryzysową, czyli pakiet osłonowy dla biznesu
  7. Zawieszenie badań okresowych pracowników na czas epidemii
  8. Jakie rozwiązania dla rynku pracy znajdziemy w przyjętej przez Sejm Tarczy Antykryzysowej?
  9. RODO a praca zdalna: 10 zasad bezpieczeństwa
  10. Rozwiązania Tarczy Antykryzysowej ratujące miejsca pracy
  11. Aplikacje do monitorowania osób na kwarantannie a RODO

PODATKI

  1. 10 podatkowych szczepionek przeciw koronawirusowi
  2. Tarcza Antykryzysowa. Postulaty podatkowe nieuwzględnione
  3. Jak „podatkowo” poprawić płynność, gdy Tarcza Antykryzysowa nie wystarczy
  4. Tarcza Antykryzysowa. Interpretacja indywidualna dopiero po 6-ciu, a nawet 9-ciu miesiącach
  5. TOP 10 propozycji Rządu na sezonowe wsparcie dla podatników w kryzysie koronawirusowym
  6. Decyzja o wsparciu w obliczu pandemii koronawirusa
  7. Zmiana warunków wsparcia w PSI/SSE
  8. Tarcza 2.0 – poświąteczne ostatki dla podatników
  9. Ceny transferowe – wyzwania w dobie COVID-19 i kryzysu gospodarczego
  10. Koronawirus powodem kolejnego odroczenia przepisów o WHT
  11. Łatwiejszy dostęp do Tarczy Finansowej PFR

PRAWO

  1. Pakiet osłonowy, czyli remedium na koronawirusa dla przedsiębiorców?
  2. Niewykonanie umów w czasach pandemii a odpowiedzialność w obliczu siły wyższej
  3. Jak zachować ciągłość działania spółek w czasie pandemii? Praca zdalna organów spółek
  4. Prokurent – nieocenione wsparcie w prowadzeniu biznesu (nie tylko) w obliczu pandemii koronawirusa
  5. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie umowy handlowej z kontrahentem zagranicznym w związku z pandemią?
  6. Sądy rejestrowe w dobie koronawirusa
  7. Czy obowiązki spółek zostaną odroczone w związku z epidemią koronawirusa?
  8. TOP 10 propozycji Tarczy Antykryzysowej dla dużych przedsiębiorców
  9. Niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości drogą do utraty majątku prywatnego i wolności
  10. Zawiadomienie kontrahenta o problemach z wykonaniem umowy
  11. Handel w obliczu koronawirusa, czyli umowy z konsumentami zawierane na odległość
  12. Najem powierzchni w galeriach handlowych w świetle tarczy antykryzysowej, czyli więcej pytań niż odpowiedzi

FINANSE

  1. Ryzyko walutowe dla importerów znacznie wzrosło
  2. Konsekwencje pandemii z punktu widzenia kredytobiorcy
  3. Konsekwencje pandemii koronawirusa dla sprawozdań finansowych
  4. Tarcza Antykryzysowa – czy proponowane działania wystarczą by utrzymać płynność przedsiębiorstw?
  5. Wartość przedsiębiorstwa w czasach zarazy. Silne fundamenty ratunkiem na koronawirusa
  6. Importerzy z Chin nie są skazani na obecne poziomy USD/PLN
  7. Terminy raportowania w czasie pandemii
  8. Tarcza dla przedsiębiorców, czy ciągle jednak tylko listek figowy?
  9. Wydłużanie okresu spłaty kredytów w kontekście powiązanych transakcji zabezpieczających
  10. Regiony kierują unijne fundusze na walkę z epidemią
  11. Dofinansowanie pomoże w walce z COVID-19
  12. Sprawozdanie biegłego rewidenta z badania a epidemia. Istotna niepewność dotyczącej kontynuacji działalności

ZARZĄDZANIE 

  1. Koronawirus. Czy polscy pracodawcy są gotowi na pracę zdalną?
  2. Jak zarządzać projektem w kryzysie światowej pandemii?
  3. 10 przykazań antykryzysowych dla przedsiębiorców
  4. Łatwiej o dotację w obliczu pandemii koronawirusa

NARZĘDZIA CYFROWE I BEZPIECZEŃSTWO 

  1. Badania jakościowe – dlaczego i jak badamy produkty cyfrowe w czasie kwarantanny
  2. Badania w e-commerce – lekarstwo na problemy ze sprzedażą w e-sklepie
  3. eBOK – jak zaprojektować skuteczne Biuro Obsługi Klienta
  4. Biznes na video. Jak bezpiecznie prowadzić wideokonferencje

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie 10 przykazań antykryzysowych dla przedsiębiorców

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.