fbpx

Treść artykułu

Koszty kupna maseczek, środków do dezynfekcji, papierowych ręczników etc., ponoszone przez pracodawców w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Czy modemu albo mobilnego internetu także, jeżeli pracodawca zleci pracownikowi zdalną pracę? Odpowiadamy poniżej.

Ochrona zdrowia i życia pracowników 

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 207.§ 2. „Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki”. Powinien m.in. „reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy (…)”. Regulacje te – zgodnie z art. 304 Kodeksu pracy – obejmują zarówno pracowników zatrudnianych na etacie, jak i zleceniobiorców czy samozatrudnionych.

Sprawdź Usługa kadrowo-płacowa Grant Thornton

Koronawirus a praca zdalna – wydatki pracodawcy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

Zasadniczo przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia pracownikom nie tylko bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale także odpowiednich warunków socjalnych oraz narzędzi pracy. W praktyce – w świetle niedawno opublikowanej specustawy dotyczącej walki z koronawirusem – oznacza to, że jeśli pracodawca zleci pracownikowi zdalną pracę, będzie musiał zapewnić mu np. modem czy wyposażyć służbowego laptopa w mobilny internet (jeśli go nie ma). Tego typu wydatki należy postrzegać analogicznie, jak te związane z wyposażeniem stanowiska pracy. Jako takie mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wiążą się z zapewnieniem firmie bieżącego, niezakłóconego funkcjonowania. Istnieje także możliwość odliczenia VAT-u w nich zawartego.

Ważny fragment

Wczoraj wieczorem minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała, że na początku przyszłego tygodnia przedstawi szczegóły specustawy opracowywanej obecnie przez rząd dla przedsiębiorców.

[CZYTAJ WIĘCEJ o rządowych propozycjach rozwiązań dla firm dotkniętych koronawirusem]

Wątpliwości odnośnie delegowania do pracy zdalnej (koronawirus)

Obowiązujące aktualnie regulacje także pozostawiają pracodawców i pracowników z szeregiem wątpliwości, stanowiąc pole do dyskusji dla ekspertów, nierzadko spierających się o możliwości interpretacyjne. Wśród praktycznych, bardzo szczegółowych pytań, jakie do nas trafiają, pojawiają się m.in. zagadnienia oddelegowania do zdalnej pracy osoby, która nie ma warunków lokalowych pozwalających na realizację służbowych zadań. Czy powinno to być przedmiotem zainteresowania pracodawcy? Czy pracodawca może skierować takiego pracownika np. do ogólnodostępnej kawiarenki internetowej? Co, jeśli wszystkie publiczne miejsca w danej miejscowości zostaną zamknięte? Czy pracodawca powinien zapewnić takiemu pracownikowi zastępczy lokal, wynająć wirtualne biuro na godziny? A może bardziej uzasadnione ekonomicznie będzie zwolnienie takiego pracownika z obowiązku świadczenia pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia? Na te szczegółowe pytania odpowiemy już niebawem.

Koronawirus: wskazówki dla pracowników i pracodawców

KADRY I PŁACE

  1. Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem to KUP
  2. Koronawirus. Zamknięcie szkół i przedszkoli – uprawnienia pracowników/rodziców
  3. Od kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy – stanowisko ZUS
  4. Koronawirus – prawa pracodawców i pracowników
  5. Przetwarzanie danych osobowych w obliczu pandemii koronawirusa
  6. Rząd ogłasza Tarczę Antykryzysową czyli pakiet osłonowy dla biznesu
  7. Zawieszenie badań okresowych pracowników na czas epidemii
  8. Jakie rozwiązania dla rynku pracy znajdziemy w przyjętej przez Sejm Tarczy Antykryzysowej?
  9. RODO a praca zdalna: 10 zasad bezpieczeństwa
  10. Rozwiązania Tarczy Antykryzysowej ratujące miejsca pracy
  11. Aplikacje do monitorowania osób na kwarantannie a RODO

PODATKI

  1. 10 podatkowych szczepionek przeciw koronawirusowi
  2. Tarcza Antykryzysowa. Postulaty podatkowe nieuwzględnione
  3. Jak „podatkowo” poprawić płynność, gdy Tarcza Antykryzysowa nie wystarczy
  4. Tarcza Antykryzysowa. Interpretacja indywidualna dopiero po 6-ciu, a nawet 9-ciu miesiącach
  5. TOP 10 propozycji Rządu na sezonowe wsparcie dla podatników w kryzysie koronawirusowym
  6. Decyzja o wsparciu w obliczu pandemii koronawirusa
  7. Zmiana warunków wsparcia w PSI/SSE
  8. Tarcza 2.0 – poświąteczne ostatki dla podatników
  9. Ceny transferowe – wyzwania w dobie COVID-19 i kryzysu gospodarczego
  10. Koronawirus powodem kolejnego odroczenia przepisów o WHT
  11. Łatwiejszy dostęp do Tarczy Finansowej PFR

PRAWO

  1. Pakiet osłonowy, czyli remedium na koronawirusa dla przedsiębiorców?
  2. Niewykonanie umów w czasach pandemii a odpowiedzialność w obliczu siły wyższej
  3. Jak zachować ciągłość działania spółek w czasie pandemii? Praca zdalna organów spółek
  4. Prokurent – nieocenione wsparcie w prowadzeniu biznesu (nie tylko) w obliczu pandemii koronawirusa
  5. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie umowy handlowej z kontrahentem zagranicznym w związku z pandemią?
  6. Sądy rejestrowe w dobie koronawirusa
  7. Czy obowiązki spółek zostaną odroczone w związku z epidemią koronawirusa?
  8. TOP 10 propozycji Tarczy Antykryzysowej dla dużych przedsiębiorców
  9. Niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości drogą do utraty majątku prywatnego i wolności
  10. Zawiadomienie kontrahenta o problemach z wykonaniem umowy
  11. Handel w obliczu koronawirusa, czyli umowy z konsumentami zawierane na odległość
  12. Najem powierzchni w galeriach handlowych w świetle tarczy antykryzysowej, czyli więcej pytań niż odpowiedzi

FINANSE

  1. Ryzyko walutowe dla importerów znacznie wzrosło
  2. Konsekwencje pandemii z punktu widzenia kredytobiorcy
  3. Konsekwencje pandemii koronawirusa dla sprawozdań finansowych
  4. Tarcza Antykryzysowa – czy proponowane działania wystarczą by utrzymać płynność przedsiębiorstw?
  5. Wartość przedsiębiorstwa w czasach zarazy. Silne fundamenty ratunkiem na koronawirusa
  6. Importerzy z Chin nie są skazani na obecne poziomy USD/PLN
  7. Terminy raportowania w czasie pandemii
  8. Tarcza dla przedsiębiorców, czy ciągle jednak tylko listek figowy?
  9. Wydłużanie okresu spłaty kredytów w kontekście powiązanych transakcji zabezpieczających
  10. Regiony kierują unijne fundusze na walkę z epidemią
  11. Dofinansowanie pomoże w walce z COVID-19
  12. Sprawozdanie biegłego rewidenta z badania a epidemia. Istotna niepewność dotyczącej kontynuacji działalności

ZARZĄDZANIE 

  1. Koronawirus. Czy polscy pracodawcy są gotowi na pracę zdalną?
  2. Jak zarządzać projektem w kryzysie światowej pandemii?
  3. 10 przykazań antykryzysowych dla przedsiębiorców
  4. Łatwiej o dotację w obliczu pandemii koronawirusa

NARZĘDZIA CYFROWE I BEZPIECZEŃSTWO 

  1. Badania jakościowe – dlaczego i jak badamy produkty cyfrowe w czasie kwarantanny
  2. Badania w e-commerce – lekarstwo na problemy ze sprzedażą w e-sklepie
  3. eBOK – jak zaprojektować skuteczne Biuro Obsługi Klienta
  4. Biznes na video. Jak bezpiecznie prowadzić wideokonferencje

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Inne artykuły z kategorii: Koronawirus – usługi pomocowe Zobacz wszystkie

Najczęściej czytane